VoorbereidingenVoorlichting

Kan je invloed uitoefenen op Endometriose?

22 december 2017 0 comments

Ik kreeg van vriendin Alexandra deze goede vraag: “Zijn er dingen die je zelf kan ondernemen zodat je de ziekte positief kan beïnvloeden?” Ik ben op onderzoek uitgegaan:
Endometriose kan je zelf niet beïnvloeden. Je krijgt Endometriose of je krijgt het niet. Inmiddels is wel bekend dat je door gezond te leven je kwaliteit van leven met Endometriose kunt beïnvloeden. Je klachten kun je beïnvloeden door de voor jou passende medicatie te vinden. Soms duurt dit helaas even voordat je weet wat er voor jou passend is. Hierbij is het van belang dat je zo vroeg mogelijk weet dat je Endometriose hebt. Door een vroege diagnose kan je vroeg beginnen met symptoombehandeling en kan er ook vroeg begonnen worden met het in de gaten houden van het verloop van je ziekte en indien nodig ingegrepen worden door een operatie of verandering van medicatie. Een ander soort symptoombehandeling dan puur medisch, is letten op voeding. Letten op voeding geneest niet de Endometriose. Sporten, accupunctuur, osteopaat, fysiotherapie zijn allemaal handvaten om je klachten handelbaar te maken. Daarmee heb je dus invloed op de kwaliteit van je leven.
Voor mij persoonlijk geldt, het gebruik van medicatie in combinatie met een gestructureerd en gezond leven (letten op mijn eet- en slaappatroon). Als ik hier van afwijk, dan heeft dit direct gevolgen. Maar goed, ik houd nog steeds van feestjes, dus af en toe doe ik echt nog weleens gek :-). Ik accepteer dan even de gevolgen.

Afgelopen week wat trainingsrondjes gedaan. Ik laat mijn lichaam nog meer kennismaken met het hardlopen. Dit voelt soms ook kwetsbaar, want een ongelukje of pijntje ligt in een klein hoekje. Met de extra oefeningen die ik doe, krijg ik ook weer vertrouwen. Stabiliteit houden met mijn bekken is belangrijk voor mij. Daar werk ik tussen de bedrijven door extra aan. Heel kort door de bocht: het is een kwestie van goed stabiliteit houden op afzonderlijk beide benen, buik goed inhouden en mijn beenspieren aan de achterzijde langer maken. Waarschijnlijk vertel ik het nu heel krom en kort door de bocht. Mar goed, het komt er op neer dat ik oefeningen meegekregen heb van de fysio en dat geeft extra vertrouwen.

Ook deze week weer herkenbare reacties gehad. Een dame die mij een mail stuurde en vertelde eigenlijk al vanaf de middelbare school met pijn te lopen. Het kwam er op neer dat zij zich eigenlijk niet zo aan moest stellen, oftewel ook met pijnklachten “gewoon” weer naar huis gestuurd. Ik hoop echt van harte dat de voorlichting aan jonge meiden een bijdrage gaat leveren aan het serieus signaleren en oppakken van Endometriose. Dat is waar ik het geld van mijn challenge aan ter beschikking stel via Stichting Endometriose. Super bedankt als jullie dit ook willen steunen!

Ik heb een vraag over fotograferen tijden het hardlopen. Dat vind ik echt heel lastig. Alleen uitzichten vind ik niet zo spannend, een beetje saai zelfs. Zijn er mensen die tips hebben voor mij, hoe ik op een leuke en boeiende manier foto’s kan maken? Alle tips zijn welkom. #durftevragen.

Verder wil ik alle sponsors bedanken. Inmiddels heb ik om precies te zijn € 677,75 opgehaald voor Endometriose. Ik vind dit al super mooi. Het streefbedrag is € 5.555. Ik ben er nog lang niet. Ik hoop dat dit straks met mijn challenge goed gaat komen.

5 Januari nadert… Ik ga een knalstart aan mijn challenge geven. Ik houd jullie op de hoogte!

Heb je andere tips, wil je mij helpen of wil je iets delen? Je mag het mij altijd laten weten!

Gerelateerde posts

Leave a Comment